25 Kwiecień 2014 09:50:43
Nawigacja
· Strona Główna
· Artykuły
· Galeria
· Forum
· Linki

· Tomato by Shibby

· Wiki-OpenWrt
· Wiki-DD-WRT
· Emulatory sprzętu

Darowizna
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· [MOD] Tomato 1.28 EN...
· iBOOD NAS Zyxel NSA3...
· modem + tomato net upc
· Router Domowy.
· TL-WR740N w trybie C...
· NETGEAR WNR3500L V2 ...
· Netgear WNR3500L v2 ...
· Zwieszka routera Net...
· Raspberry Pi - Tani ...
· Bandwidth Limiter bl...
· Asus RT-N66U - brak ...
· Pomoc w skonfigurowa...
· [S] HDD Samsung HD20...
· router do intel widi?
· kupie Intel Centrino...
· (kupie) asus rt 65 l...
· Man - Unix manual pa...
· Logowanie się przez ssh
· Multiroom N z wykorz...
· Free DDNS
Najciekawsze tematy
· [MOD] Tomato 1.28... [9001]
· iBOOD NAS Zyxel N... [827]
· Asus RT-N66u - po... [727]
· Tomato - bugi/pro... [462]
· Multiroom N z wyk... [200]
· Raspberry Pi - Ta... [118]
· [Fotorecenzja] Gi... [80]
· Free DDNS [21]
· modem + tomato n... [20]
· Router Domowy. [18]
· : Linksys WRT1900AC [15]
· [s] asus ac66 [14]
· Bandwidth Limiter... [13]
· Tomato + modem ADSL [12]
· Net na 100m [8]
Ankieta
Jakiej wersji tomato używasz?

VPN
VPN
11% [50 głosów]

BT-VPN
BT-VPN
13% [59 głosów]

Big-VPN
Big-VPN
9% [42 głosów]

TOR-VPN
TOR-VPN
2% [11 głosów]

Mega-VPN
Mega-VPN
1% [7 głosów]

AIO
AIO
50% [236 głosów]

Max
Max
2% [8 głosów]

Std
Std
4% [21 głosów]

SD-MOD
SD-MOD
1% [7 głosów]

Inna
Inna
6% [27 głosów]

Ogółem głosów: 468
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 17/11/2012 11:17

Archiwum ankiet
Reklama
Twoje IP
54.81.80.46
Reklama
Zobacz temat
OpenLinksys » :: ZAPLECZE OPENLINKSYS :: » Projekty
 Drukuj temat
Repozytorium Extware
belliash
Witam,

Chcialbym wszystkim przedstawic projekt repozytorium Extware, ktory ma byc alternatywa na Entware i Optware. Bazuje on co prawda na tym pierwszym, jednak gdyby blizej przyjrzec sie obu projektom dostrzec mozna roznice ideowe. W odroznieniu od Entware, Extware nie trzyma sie sztywno OpenWRT, przez co pakiety moga byc nowsze, skonfigurowane w odmienny sposob, dostosowane do potrzeb uzytkownikow oraz realiow DD-WRT i oczywiscie TomatoUSB. Projekt w chwili obecnej jest niezalezny - oznacza to ze decydujac sie na Extware, nie potrzebne jest juz nic innego.



Dlaczego powstalo Extware?
Jak wszyscy doskonale wiedza, projekty tego typu juz istnieja - mam na mysli Optware i Entware. Ten pierwszy, choc bardzo rozbudowany, z pokazna liczba pakietow jest nieco stary. Zawarte w repozytorium pakiety maja już swoje lata i nie sa aktualizowane, a samo zbudowanie toolchaina na chwile obecna graniczy juz niemal z cudem - ja spędziłem tydzień aby to wszystko zbudować, a i tak do dziś nie przekompilowalem wszystkich pakietów bo co chwilę pojawia się jakis blad. Poprawienie tego wszystkiego i dostosowanie do dzisiejszych realiow wymagaloby sporych nakladow pracy i mnostwo wolnego czasu. Tutaj pojawia sie Entware. Nowsze wersje pakietow zbudowane sa za pomoca nowszej wersji toolchaina. Jednak, mimo iz repo stworzone z myślą między innymi o DD-WRT i TomatoUSB, bazuje na OpenWRT, co samo w sobie złe nie jest, jednak autor silnie stara się zachowac z nim kompatybilność. Swego czasu próbowałem uruchomić drukarkę na Entware. Dodam, że na Optware ruszyła dosłownie z palca, po minucie, bez zadnych tutoriali, bawienia sie z plikami konfiguracyjnymi, etc. Przy Entware kosztowało mnie to sporo więcej nerwów. Jak się okazało, autor zbudował paczke w konfiguracji takiej samej, jak OpenWRT. Sęk w tym, że ta paczka nie zawiera ani plików PPD dla CUPSa, ani plików niezbednych do skanowania, wiec sane również z tego nie skorzysta. Jednym słowem paczka jest, ale do niczego się nie nadaje. Z pozostalymi pakietami nie jest zreszta lepiej - niektore zawierają wrecz pliki startowe umieszczane w /opt/etc/init.d, dodane przez autora, które usiłują zapisywać w /etc. Odnoszę zatem delikatnie wrażenie, że ryzhovau momentami nie do końca wie co czyni, oczywiscie z calym szacunkiem do wlozonej przez Niego pracy i zangazowania w projekt.


Dlaczego nie pomoc przy Entware?
Usiłowałem kontaktować się w tej sprawie z autorem, jednak komentarze w stylu:
"[package] compiled as in OpenWRT trunk, no more, no less. You can bless it or blame it, but Entware _is_ OpenWRT repo: with all its benefits or misfits."
do mnie nie przemawiaja i wg mnie zabijaja idee wolnego oprogramowania. W moim odczuciu autor silnie przekonany jest do swoich racji, ktorych sie trzyma i nie probuje nawet zrozumiec istoty problemu. Dlatego powstalo Extware - repozytorium bardziej przyjazne uzytkownikowi i otwarte na jego problemy oraz potrzeby!


Jak moge uzyc Extware?
To proste. Tak na prawde sprowadza sie do tego samego co instalacja Optware czy Entware. Wystarczy nosnik USB (dysk, pendrive) lub karta SD na ktorej instalowane beda pakiety. Nosnik (odpowiednia partycja - zalecam EXT3) musi byc oczywiscie zamontowany w /opt. Opis mozna znalezc tutaj - procedura jest taka sama jak dla Optware. Nastepnie wystarczy juz tylko zainstalowac Extware. W tym celu nalezy zalogowac sie na router poprzez SSH i wydac nastepujace polecenia:
Pobierz kod źródłowy  Kod źródłowy
cd /opt
wget http://downloads.asiotec.eu.org/extware/scripts/extware.sh
chmod +x ./extware.sh
./extware.sh



W tym miejscu mozna juz korzystac z Extware. Dostarcza on narzedzie opkg za pomoca ktorego mozemy instalowac dodatkowe pakiety:
Pobierz kod źródłowy  Kod źródłowy
opkg update               => aktualizuje liste pakietow
opkg list                 => wyswietla liste pakietow
opkg install [pakiet]     => instaluje dany pakiet




Jak uruchamiac uslugi?
W /opt/etc/init.d znajduja sie skrypty startowe, ktore mozna edytowac. Szczegolnie istotna jest linijka "ENABLED=yes". Zmieniajac wartosc tej zmiennej na "no" sprawimy ze usluga nie bedzie sie uruchamiala automatycznie przy starcie. Jednak aby pozostale odpalaly sie automatycznie potrzeba jeszcze w skryptach startowych routera dopisac nastepujaca linijke, ktora spowoduje wywolaniu skryptu uruchamiajacego wszystkie uslugi po kolei:
Pobierz kod źródłowy  Kod źródłowy
/opt/etc/init.d/rc.unslung





Czy moge jakos pomoc?
Oczywiscie. Aktualnie poszukuje osob chetnych do wspolpracy, ktore pomoglyby przy uaktualnianiu repozytorium, dodawaniu kolejnych pakietow czy usuwaniu istniejacych bledow. Jezeli jest ktos chetny - czekam na wiadomosc - najlepiej PW :)



Zycze owocnej pracy z Extware!
Edytowane przez belliash dnia 23-08-2012 21:07
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
przemasisko
1. To bardzo dobrze, że powstała taka idea i alternatywa!

2. Jaką będziemy mieć pewność, że projekt z dnia na dzień nie padnie, nie zniknie serwer z paczkami i będzie on aktualizowany na bieżąco?

3. Czy entware jest zgodne z extware? Szczerze mówiąc, właśnie jestem na etapie przejścia z optware na entware. Połowa już za mną.

4. Czy paczki będą kompilowane na życzenie? W Entware tak było. Autor Entware je kompilował na moje potrzeby, których tu np. "jeszcze" nie ma.
======================================
[Asus RT-N66U] | Tomato v1.28 K26USB RT-N5x-1.24.16-64k ||
======================================
 
http://przemas.org/
belliash
ad2: Wszystkie paczki leza na serwerze asiotec.org - zajmujemy sie rozwojem Linuksa juz 2 lata, co prawda do tej pory jedynie reGen2, jako dystrybucja na desktopy/serwery. Teraz staram sie takze wspomoc srodowisko routerow, gdyz i tutaj jest pewna luka ptora wg mnie przydaloby sie wypelnic. Paczki na pewno nie znikna, nawet jesli projekt zostalby porzucone, te nadal beda dostepne na serwerze. Czy bedzie aktualizowany - na tyle na ile bede w stanie i na tyle na ile znajda sie osoby chetne do pomocy

ad3: Entware jest zgodne z Extware - oba sa budowane przy wykorzystaniu tego samego toolchaina. W sytuacjach gdy paczka nie jest dostepna w Extware - mozna uzyc tej z Entware i na odwrot. Mozna takze dodac oba repozytoria, tak jak ma to miejsce w przypadku paczek budowanych przez shibbiego i optware. Nie jestem jednak w stanie powiedziec z ktorego repo paczki beda wtedy instalowane jako pierwsze (czyt. ktore repo bedzie mialo wyzszy priorytet).

ad4: Osobiscie bede staral sie by tak bylo. Nalezy miec jednak na uwadze ze nie jest to moj jedyny projekt (rozwijam takze reGen2), oraz mam zycie prywatne Wink Dlatego jezeli tylko znalazlby sie ktos chetny do pomocy, to repozytorium z cala pewnoscia powiekszyloby swoj zbior paczek.


Osobiscie Extware widzialbym jako repozytorium rozwijane wokol spolecznosci - gdzie kazdy znalazlby to czego szuka, gdzie paczki udostepniane bylyby w formie wstepnie skonfigurowanej, gdzie uzytkownik nie musialby juz nic robic, jak ma to miejsce w przypadku np entware i mc (konieczne jest stworzenie /opt/etc/profiles). Co prawda w Extware rowniez jest to jeszcze niezbedne, ale zamierzam to zmienic w ciagu najblizszych godzin, moze 1-2 dni.
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
przemasisko
Jednak nie bardzo entware jest zgodne z extware.
Przy update praktycznie każda paczka wyświetla się w następujący sposób:

Pobierz kod źródłowy  Kod źródłowy
Package unrar version 4.0.7-1 has no valid architecture, ignoring.




======================================
[Asus RT-N66U] | Tomato v1.28 K26USB RT-N5x-1.24.16-64k ||
======================================
 
http://przemas.org/
belliash
Paczka sama w sobie powinna dzialac. Mysle ze problem lezy w nazwie pliku. Czy nawet nie tyle w nazwie pliku co pliku kontrolnym... Z 1 strony entware, z 2 extware. W optware z kolei jest mipsel. Opkg traktuje to jako rozne architektury i pewnie stad ten komunikat. Zato gdyby pakiet poprostu wypakowac, to powinien zadzialac. Pomysle co z tym fantem mozna zrobic Wink
Edytowane przez belliash dnia 16-08-2012 00:36
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
krisan
gdyby dalo sie, aby rownoczesnie mozna bylo korzystac z optware i exware, migracja do nowego systemu nastapila by dosc naturalnie i szybko. Kilka dni temu probowalem zakolegowac entware z optware ale utknalem.

beliash, moze sprobujesz rozwijac extraware w ten sposob, aby umozliwial istnienie optware i jego plikow/katalogow nie ingerujac/nadpisujac ich?

sorry za brak pl literek.
Asus RT-N16: http://tomato.gro...0c5eb9d583
+ 2011-03-22: tomato-K26USB-1.28.9054RAF--EN-MIPSR2-045-VPN-BT
+ 2011-04-05: tomato-K26USB-1.28.9052RAF--EN-MIPSR2-031H-VPN-BT
1.28.0000 MIPSR2-083V K26 USB Big-VPN | optware | transmission 2.61

Siemens Gigaset C475IP VoIP & Landline Twin
D-link DNS-320:
+ 2011-04-21: D-link FW v2.00b06 (2010/12/17)
Raspberry Pi Model B Revision 1.0 + ECN0001 (no fuses, D14 removed) | raspbmc
Optoma GT720
Yamaha RX-V673+NSP40
 
belliash
Z optware kompatybilny na pewno nie bedzie.
Po pierwsze oba repozytoria uzywaja roznyh bibliotek i ich wersji
Po drugie oba kompilowane sa za pomoca roznych toolchainow

Co nie znaczy ze niektore pakiety moga dzialac prawidlowo, choc nie musza.

W przypadku Entware i Extware tych problemow nie ma. Aczkolwiek jesli juz mozemy mowic o jakiejs kompatybilnosci, to na zasadzie, potrzebuje pakiet X, nie ma go tu ale jest tam, wiec moge go uzyc i bedzie dzialal. Chociaz wtedy to najmniejszy problem, bo pakiet mozna latwo sportowac i umiescic w repo Extware. Zastanawiam sie wiec czy ta kompatybilnosc jest aby na pewno potrzebna...

@przemasisko: Jakich pakietow dokladnie Ci brakuje w Extware?
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
przemasisko
Hmmm, widzę że zaktualizowałeś repo Smile
Na obecną chwilę tylko paczki transcode mi brakuje.
======================================
[Asus RT-N66U] | Tomato v1.28 K26USB RT-N5x-1.24.16-64k ||
======================================
 
http://przemas.org/
ryzhov_al
A good initiative!
belliash napisał(a):

Dlaczego nie pomoc przy Entware?
Usiłowałem kontaktować się w tej sprawie z autorem, jednak komentarze w stylu:
"[package] compiled as in OpenWRT trunk, no more, no less. You can bless it or blame it, but Entware _is_ OpenWRT repo: with all its benefits or misfits."
do mnie nie przemawiaja i wg mnie zabijaja idee wolnego oprogramowania. W moim odczuciu autor silnie przekonany jest do swoich racji, ktorych sie trzyma i nie probuje nawet zrozumiec istoty problemu. Dlatego powstalo Extware - repozytorium bardziej przyjazne uzytkownikowi i otwarte na jego problemy oraz potrzeby!
There is a one big reason to stay close to OpenWRT as possible. In fact, my project is a bunch of patches to original OpenWRT and it will remain relevant as long as OpenWRT community evolving. The more packages differs from original, the more chances that project will lose control. For example, last sync with OpenWRT affected more than 350 packages.
Of course we could go the other way: fork OpenWRT and do with it whatever we wants. But it will loose relevance after one year, after two years it will be outdated like an Optware.

So please, don't be aggressive. At least for a time while you are using my work.Smile

2 przemasisko: Give belliash a little time. The transcode will be added sooner or later, as a Google Clod Printing.
The Entware. A modern Optware replacement.
 
http://code.google.com/p/wl500g-repo/
belliash
@ryzhov_al: I'm not aggressive. I'm just writing that that some of your work is senseless. Some due to staying so close to OpenWrt, some by adding strange files into repository, like sane init.d script that's trying to write into read-only area. Sometimes it looks very strange. I understand the idea, but in some situations, for some packages it's not a good way to develop repository.
And please stop talking about outdating like optware... Maybe it will, maybe not - but actually going to turn into reality as you are using single revision all the time Wink
EOT... If you wanna discuss, PM me or start another topic please.


@przemasisko: Zamierzam stopniowo dodawac kolejne pakiety, transcode sie wlasnie kompiluje wiec za niedlugo mozesz spodziewac sie go w repozytorium Wink Tylko musze go jeszcze naprawic, bo wersja z rtndev nie chce sie budowac gdyz wymaga XOrga Grin
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
ryzhov_al
And please stop talking about outdating like optware... Maybe it will, maybe not - but actually going to turn into reality as you are using single revision all the time Wink
Here is a guy, who choose a second way - forking OpenWRT repo for Zyxel Keenetik routers. Now he is doing endless backports from me and OpenWRT and he never can catch up an OpenWRT trunk.
You see one revision only because you've seen less than a month. It's monthly updated.

EOT... If you wanna discuss, PM me or start another topic please.
Private discussions - in private. Public - here.

@przemasisko: Zamierzam stopniowo dodawac kolejne pakiety, transcode sie wlasnie kompiluje wiec za niedlugo mozesz spodziewac sie go w repozytorium Wink Tylko musze go jeszcze naprawic, bo wersja z rtndev nie chce sie budowac gdyz wymaga XOrga Grin

Try add --without-x to CONFIGURE_ARGS

I'm using console building environments without X. Here is transcoding building log.
Edytowane przez ryzhov_al dnia 16-08-2012 11:22
The Entware. A modern Optware replacement.
 
http://code.google.com/p/wl500g-repo/
belliash
Well, that's what i have already written to you by PM, even before you replied here (about --without-x), so don't rip a hustla... You should be happy i have sent a bug report to upstream and said exactly what you should do in order to fix that.

This topic is extware-related, not entware, so plz stop trolling here; i wont feed you.
EOT
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
przemasisko
Chłopaki bez sensu jest ta wasza zażarta dyskusja. Niech każdy tworzy i działa na rzecz swojego projektu. Czas pokaże, który okaże się lepszy i który wybiorą końcowi użytkownicy repo.

Najważniejsze, że mam kilka dobrych alternatyw.
Zarówno @ryzhov_al, jak i @belliash odwalili(ją) kawał dobrej roboty tworząc en(ex)tware, dlatego że stare optware się już wypala.

W każdym razie ja będę bacznie obserwował i korzystał z obu rozwiązań Smile
======================================
[Asus RT-N66U] | Tomato v1.28 K26USB RT-N5x-1.24.16-64k ||
======================================
 
http://przemas.org/
belliash
Skonczylem aktualizacje repozytorium. Dodalem w sumie blisko 100 pakietow. Jakbys czegos jeszcze potrzebowal - daj znac Wink
Poprawilem jeszcze hplipa, dbusa, mc.
Edytowane przez belliash dnia 16-08-2012 12:51
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
przemasisko
O super Smile Rozumiem, że do mc teoretycznie nie trzeba już /opt/etc/profiles ?
Extware będę na dniach testował Smile Jak się sprawdzi to zostaję.
======================================
[Asus RT-N66U] | Tomato v1.28 K26USB RT-N5x-1.24.16-64k ||
======================================
 
http://przemas.org/
belliash
Dokladnie tak. Plik ten jest juz zawarty w paczce
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
Pirek Dziekuje za dotacje
Zainstalowałem extware i na razie testuję - nie znalazłem vsftpd
Jak można zmienić w mc a^ na | ? bo trochę denerwuje ten widok
pozdrawiam
Asus RT-N16 [B4] Tomato v1.28 K26 USB K26 109 EN-AIO+Stealth Mode Sunset
 
hermes-80
Jak można zmienić w mc a^ na | ? bo trochę denerwuje ten widok
pozdrawiam

Ktoś już poruszał ten temat - podobno wystarczy w putty zmienić kodowanie na utf-8.
===============================================================
Netgear WNR3500L v1
Podziękowania dla administracji Openlinksys.info!
 
Pirek Dziekuje za dotacje
hermes-80 napisał(a):

Jak można zmienić w mc a^ na | ? bo trochę denerwuje ten widok
pozdrawiam

Ktoś już poruszał ten temat - podobno wystarczy w putty zmienić kodowanie na utf-8.


Zmiana w putty kodowania na UTF-8 działa.
Asus RT-N16 [B4] Tomato v1.28 K26 USB K26 109 EN-AIO+Stealth Mode Sunset
 
belliash
Dodalem kilka nowych pakietow do repozytorium, w tym takze wspomniany przez Pirka vsftpd. Jak bedziesz mial chwile to przetestuj ten pakiet i daj znac czy dziala prawidlowo. W koncu poczatki sa trudne, ale mam nadzieje ze wszystko bedzie grac Wink

Na aMule trzeba bylo poczekac troche dluzej - musialem dokompilowac wszystkie zaleznosci, biblioteki, popoprawiac bledy, ale udalo sie. Pakiet jest juz w repozytorium Wink
Edytowane przez belliash dnia 16-08-2012 20:13
Asus RT-N16: TomatoUSB 1.28 RT-N MIPSR2-109 K26 AIO
Linksys WRT54GL: OpenWrt 10.03 Backfire
TpLink TL-WDR4300: OpenWrt 12.09 Attitude Adjustment
Ubiquiti RouterStation Pro: Kagera 2014.0 Trunk
 
http://belliash.eu.org/
Przejdź do forum:
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
· Gości online: 5

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 21,822
· Najnowszy użytkownik: nius666
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Pirek
25-04-2014 09:47
sprawdź datę w komputerze

bychol
25-04-2014 04:12
czemu przeglądarka zgłasza mi błąd certyfikatu dla forum ???

dudijack
22-04-2014 20:37
Wtrącę swoje 3 grosze.Prawie kazdy producent zostawia furtkę naprawy "uwalonego" biosu.Za pomocą crisis recovery wgraj poprostu nowy bios i po kłopocie.Robiłem tak ostatnio w laptopie Acera.

1jaa
22-04-2014 19:49
dokładnie, w starych starych jeszcze szło, w nowych kicha - tylko programator

moorgan
22-04-2014 16:18
w laptopach najczęściej bios jest trzymany w eepromie i wyjecie baterii nie resetuje ustawień. przerabiałem to w kilku sztukach-tylko programator

shibby
22-04-2014 12:12
a czemu nie wypali? Jak wyjmie bateryjkę to nie będzie co miało podtrzymywać pamięci biosy i mimowolnie się zrestartuje.

1jaa
21-04-2014 21:51
z bateryjką raczej nie wypali Smile daj do serwisu niech wylutują kość od biosu, zaprogramują od nowa i wlutują Smile

shibby
18-04-2014 20:04
zworka może i tak ale wyjęcie bateryjki na kilka godzin i bios się sam zresetuje Wink

tamtosiamto
18-04-2014 18:06
w internetach troche drogo, za free tylko na stare modele, w lapku zworka to raczej rzadkość.

urbek
18-04-2014 17:53
Poszukaj na internecie uniwersalnych (serwisowych). Reset biosu (zworka - bateria) nie wchodzi w gre?

tamtosiamto
18-04-2014 17:43
Czy ktos z forumowiczów zna się na odzyskiwaniu haseł bios? Mam od kumpla Vaio pcg-41213m i ustawił hasło-i sie mu zapomniało. Mile widziane niekomercyjne rozwiazania, ale niekoniecznie.

urbek
18-04-2014 14:50
Witam, mozna samo openssl zaktualizowac?

shibby
15-04-2014 19:27
za wcześnie na to pytanie. Na razie komppiluję EN w pocie czoła.

morlinek
15-04-2014 18:29
@shibby Będziesz kompilował v117 PL?

shibby
15-04-2014 12:10
na N16 już jest opublikowany (K26). Reszta powinna być jeszcze dziś.

majkel152
14-04-2014 22:25
shibby zapodaj na n16 i ac66u

shibby
14-04-2014 18:43
poszo pw

18,817,840 unikalne wizyty