Porty VOIP
|
macos87 |
Dodano 15-07-2013 23:34
|
User
Posty: 6
Dołączył: 05/06/2013 14:02
|
Problem: Mam dwa telefony A510IP w mojej sieci (2 oddzielne bramki) przez hotspot działa to elegancko, po połączeniu:
netia -> netia spot (bridge) -> tomato (3500L) -> 2 tel
to słychać tylko jak dzwoni po odebraniu nic nie słychać.
Dziwne jest to że przekierowując porty czy nie i dzwoniąc na echo test wszystko ok.
A w sieci lipa.
W zakladce "Port forwarding" wpisuje:
w ext 3478-3479, 5004-5020, 5060-5070 i na adresy tel1 i tel2. (nie dziala)
triggered to samo :/
Sprawdzałem netia spot'a i ma wylaczone praktycznie wszystko, robi tylko za modem.
Nie wiem co blokuje bo ustawien telefonow nie zmienialem i na tej konfiguracji dzialaly na spocie i na tp-linku tez troche gorzej ale dzialalo a tu nic :/ |
|
|
|
domeld |
Dodano 16-07-2013 00:07
|
User
Posty: 102
Dołączył: 22/07/2008 20:19
|
Pamietaj ze VOIP uzywa UDP tylko.
Przekieruj 5060, 10000-20000 na jeden z telefonów i zobacz czy dziala, jaki base station masz? |
|
|
|
jarek7714 |
Dodano 16-07-2013 00:34
|
Super User
Posty: 637
Dołączył: 19/02/2010 23:21
|
Firewall Tomato , z jednym telefonem może być problem (z tym że jak na WAN Tomato jest zewnętrzne IP i wykonamy stosowne przekierowania to powinno działać). Osobiście używam 2-tel. IP (Siemens IP470 bezprzewodowa słuchawska-obsługuje 5kont i Polycom331 przewodowy-2konta) na routerze z Open-WRT absolutne 0 problemów. Przekierowany mam port stun serwera 3478 na IP470 i otwarty na całą sieć port 5060-autoryzacji SIP. Oj chyba bez zmiany firmware na DD-WRT/OpenWRT się nie obędzie.
jareq
|
|
|
|
macos87 |
Dodano 16-07-2013 09:50
|
User
Posty: 6
Dołączył: 05/06/2013 14:02
|
#domeld
Przekierowywałem i to UDP, baza A510IP ma napis to komplet był.
#jarek7714
Już mi się zaczynało podobać Tomato i jednak nie :/
Dziwne, że na początku do tej niemki (echo test) nie mogłem się dodzwonić teraz dzwoni i nawet mój głos odpowiada i to na dwóch słuchawkach, wyłączone UPnP, to co wpisywałem w przekierowania też powyłączałem i nadal słychać niemke i mój głos, nawet jak 2 tel naraz się łączą. Ale między sobą za cholere :/
Może w tel na twardo inne zakresy portów ustawić?
Połączony z 16 lipiec 2013 11:38:36:
Problem rozwiązany
Zmiana portów nic nie daje i tak SIP to 5060 a RTP 5004-5020 i lata jak chce ten tel przebije się chyba przez wszystko. Stun wyłączony.
Telefony ożyły gdy:
Advanced -> Tracking / NAT Helpers -> SIP/RTSP (odznaczyć)
I to wszystko.
Pytanie mam lekki szum w słuchawkach przy połączeniu VOIP ( mniejszy był na netia spocie).
QOS mam ustawiony po MAC (telefonów), sfq, class VOIP, zaznaczyłem ACK.
Coś inaczej może ?
Edytowany przez macos87 dnia 16-07-2013 11:38
|
|
|
|
jarek7714 |
Dodano 16-07-2013 11:52
|
Super User
Posty: 637
Dołączył: 19/02/2010 23:21
|
Cytat macos87 napisał(a):
wyłączone UPnP, to co wpisywałem w przekierowania też powyłączałem i nadal słychać niemke i mój głos, nawet jak 2 tel naraz się łączą. Ale między sobą za cholere :/
Może w tel na twardo inne zakresy portów ustawić? UPnP zostaw włączone w bramkach. Co do przekierowań to zasadniczo jw. podał @domeld przy jednym telefonie w sieci lokalnej UDP-3478 stun, UDP-5060 autoryzacja na SIP serwerze, UDP-10002-20000 transmisja głosu. Jak mamy 2 w sieci to jedynie tak jak napisałem wyżej, dodatkowo możemy ustawić stun serwer na 2-tel., bramce działający na porcie 10000 (stun.sipgate.net:10000). Telefony IP są uniwersalne-mają dodatkowe ustawienia które możemy wykorzystywać w sieciach firmowych gdy mamy do dyspozycji własny serwer SIP (wówczas porty możemy sobie ustawiać jakie nam odpowiadają).
jareq
|
|
|
|
macos87 |
Dodano 23-07-2013 11:35
|
User
Posty: 6
Dołączył: 05/06/2013 14:02
|
Jednak nie jest tak różowo :/
Po tak średnio 2 dniach w słuchawce słychać ciągły dźwięk jeśli dzwonię na drugą bazę w tej samej sieci ( do niemki mogę się dodzwonić i pogadać)
Porty SIP, RTP, STUN przekierowane, SIP i RTP są inne dla drugiej bazy - pomogło na 2 dni. STUN na jednej słuchawce wyłączone - tylko to i tak nic nie zmienia.
I dziś znów problem kilka restartów routera i trybi. Patrzyłem w logi to tel z którego dzwoniłem jakby nie istniał nie bylo go w logach ani allow ani blocked. UPnP włączone.
Teraz ustawiłem przekierowanie both (wcześniej UDP) i znów działa. How long?
Drodzy forumowicze macie jakieś pomysły ? Bo przy następnej takiej akcji przechodze na openwrt. |
|
|
|
Kontrolny |
Dodano 23-07-2013 12:52
|
Super User
Posty: 560
Dołączył: 22/12/2012 16:16
|
Miałem podobny problem z moim WNR3500L v2 i Tomato by Shibby. Mam bramkę PAP2T-NA i podłączone do niej dwa telefony z osobnymi numerami. Obecnie problem jest całkowicie rozwiązany i wszystko hula aż miło. Jak mam ustawione:
1. QoS wyłączony,
2. przekierowania portów 5060, 5061 i jakichkolwiek innych pod SIPa wyłączone,
3. włączone Advanced -> Conntrack/Netfilter -> Tracking/NAT helpers -> SIP (zaptaszkowane).
Na bramce mam na obu liniach ustawiony kodek G726-32.
I hula - jakość dźwięku jest bardzo dobra i bez żadnego problemu można prowadzić rozmowy na każdej linii jednocześnie lub też rozmowy między jedną linią a drugą.
--
Netgear R6300 v1 OFW :-o
Netgear WNR3500L v2 × 3
Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-121 K26 USB AIO
ReadyNAS Duo v1
|
|
|
|
jarek7714 |
Dodano 24-07-2013 08:24
|
Super User
Posty: 637
Dołączył: 19/02/2010 23:21
|
Cytat Kontrolny napisał(a):
3. włączone Advanced -> Conntrack/Netfilter -> Tracking/NAT helpers -> SIP (zaptaszkowane).
Raczej nie będzie to działać jak powinno-kolega ma 2-telefony IP nie linie telefoniczne (każdy z nich obsługuje 6 linii IP + PSTN+giaset.net). Tutaj wskazany jest otwarty port UDP-5060 na świat dla całej lokalnej- przykład z OpenWRT http://eko.one.pl/?p=openwrt-konfigur...nfiguracja+stosownie od wymagań serwerów SIP porty komunikacji stun serwerów UDP3478/UDP10000. Mnie na OpenWRT reset telefonu robi PGE (nie ma że coś nie działa się wylogowało), w tej chwili wygląda to tak
IP Address: 192.168.2.110
Product Model: GXP2000 (HW0.4)
Part Number: N/A
Software Version: Program-- 1.2.5.3 Bootloader-- 1.1.6.9
System Up Time: 11 day(s) 12 hour(s) 25 minute(s)
System Time: 8:18
Wednesday, 24 July, 2013
Registered: Account 1 Registered
Account 2 Registered
Account 3 Registered
Account 4 Registered
PPPoE Link Up: disabled :)
jareq
|
|
|
|
Kontrolny |
Dodano 24-07-2013 11:31
|
Super User
Posty: 560
Dołączył: 22/12/2012 16:16
|
Cytat jarek7714 napisał(a):
Cytat Kontrolny napisał(a):
3. włączone Advanced -> Conntrack/Netfilter -> Tracking/NAT helpers -> SIP (zaptaszkowane).
Raczej nie będzie to działać jak powinno-kolega ma 2-telefony IP nie linie telefoniczne
No jasne - PAP2T-NA to oczywiście jest bramka voip (SIP), nie linie telefoniczna. Tzn. oczywiście linie telefoniczne są na obudowie bramki, czyli z punktu widzenia omawianego problemu - konfiguracja Tomato pod voip - prawie dokładnie do samo, co telefon IP, czyż nie? Inaczej cała rozmowa nie ma sensu, przecież mówimy o połączeniu przez LAN. Chyba, że czegoś nie rozumiem.
A korzystanie z serwerów STUN w dzisiejszych czasach nie jest potrzebne, ani zalecane przez operatorów SIP. I ja nie korzystam i wszystko hula doskonale.
--
Netgear R6300 v1 OFW :-o
Netgear WNR3500L v2 × 3
Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-121 K26 USB AIO
ReadyNAS Duo v1
|
|
|
|
jarek7714 |
Dodano 24-07-2013 15:04
|
Super User
Posty: 637
Dołączył: 19/02/2010 23:21
|
Cytat Kontrolny napisał(a):
No jasne - PAP2T-NA to oczywiście jest bramka voip (SIP), nie linie telefoniczna. Tzn. oczywiście linie telefoniczne są na obudowie bramki, czyli z punktu widzenia omawianego problemu - konfiguracja Tomato pod voip - prawie dokładnie do samo, co telefon IP, czyż nie? Inaczej cała rozmowa nie ma sensu, przecież mówimy o połączeniu przez LAN. Chyba, że czegoś nie rozumiem.
A korzystanie z serwerów STUN w dzisiejszych czasach nie jest potrzebne, ani zalecane przez operatorów SIP. I ja nie korzystam i wszystko hula doskonale. Tu lansowanie czegokolwiek nic nie da, odnoszenie się do nie precyzyjnie nazwanego urządzenia również (PAP2T-NA,EU... jest bramką VoIP obsługującą 2 linie telefoniczne IP-konta SIP i Siemens IP510 jest również bramką VoIP z bezprzewodową słuchawką). Korzystanie z serwera stun na 100% jest zbędne gdy udostępnimy bramce/telefonowi IP publiczny adres w innych przypadkach w komunikacji za NAT w zależności od serwera SIP i jego konfiguracji oraz samego urządzenia końcowego (np.telefony IP Polycom takiego wsparcia nie potrzebują) wskazana-czasami tylko do wysyłania pakietów "but send keep-alive" (ma to na celu jedynie podniesienie skuteczności w przypadku połączeń przychodzących w urządzeniu za NAT-em). P.S Dołączony wyżej screen ze statusu pracy urządzenia mówi sam za siebie.
jareq
|
|
|
|
Kontrolny |
Dodano 24-07-2013 21:49
|
Super User
Posty: 560
Dołączył: 22/12/2012 16:16
|
Być może coś bym z tego zrozumiał, gdybyś używał znaków przestankowych. A tak, to jest bełkot.
Podsumowując: przekierowanie portów na Tomato nie jest konieczne, ani potrzebne do prawidłowego działania voip lub SIP. Natomiast włączenie NAT-helpera dla SIP w Tomato rozwiązuje problem, wbrew temu co wielokrotnie czytałem na ten temat, że powinien być wyłączony. Przynajmniej tak jest u mnie, na wersji 105 by Shibby.
--
Netgear R6300 v1 OFW :-o
Netgear WNR3500L v2 × 3
Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-121 K26 USB AIO
ReadyNAS Duo v1
|
|
|
|
jarek7714 |
Dodano 25-07-2013 16:32
|
Super User
Posty: 637
Dołączył: 19/02/2010 23:21
|
Cytat Kontrolny napisał(a):
Być może coś bym z tego zrozumiał, gdybyś używał znaków przestankowych. A tak, to jest bełkot.
Jak nie masz nic nowego do powiedzenia to się wstrzymaj i nie bełkocz. http://www.myfon.pl/pl/faq/1_najcz%C4...d_281.html, http://www.alekontakt.pl/faq-szczegol...lemow.html, http://www.extravoip.pl/pomoc/brak_po...hodzacych/. Także poczekaj na to czy koledze @macos87 zadziała Twoje rozwiązanie w konfigu Tomato i daruj sobie dalsze wypowiedzi-gdyż widać że poza PAP-2T z żadnym innym urządzeniem SIP-IP nie miałeś styczności.
jareq
|
|
|
|
Kontrolny |
Dodano 25-07-2013 16:49
|
Super User
Posty: 560
Dołączył: 22/12/2012 16:16
|
Jak piszesz posty po pijanemu, to miej pretensje do siebie.
--
Netgear R6300 v1 OFW :-o
Netgear WNR3500L v2 × 3
Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-121 K26 USB AIO
ReadyNAS Duo v1
|
|
|
|
domeld |
Dodano 25-07-2013 20:48
|
User
Posty: 102
Dołączył: 22/07/2008 20:19
|
Jak widać, kolega konfigurował czystego asteriska, a nie potrafi wstawić przecinka |
|
|