Jak monitorować stabilność internetu (skrypt z ping?)?
|
b3rok |
Dodano 26-03-2013 10:16
|
Administrator
Posty: 621
Dołączył: 10/01/2008 18:40
|
Witam,
zastanawiam się jak z poziomu routera na Tomato (Netgear WNR3500L) monitorować stabilność łącza? Zastanawiam się nad możliwością stałego pingowania jakiegoś adresu (np. DNS google), a następnie zapisywanie takiego logu do pliku. Pytanie jak się do tego zabrać?
Po co mi to? Od jakiegoś czasu mam problem z Netią (na łączach TP/Orange) - co jakiś czas wieczorem mam pingi rzędu 1500ms - 3000ms... Po dwukrotnym zgłoszeniu awaii dostałem odpowiedź:
Cytat NETIA
Dział techniczny informuje, ze klopoty z transferem wynikaja z przeciazonej centrali. Termin rozbudowy centrali jest w trakcie ustalania
Chcę wiedzieć w jakie dni, w jakich godzinach są problemy, a potem będę się zastanawiał nad rozwiązaniem umowy.
I. Huawei HG8240 + 1x Netgear r7000 @FreshTomato + Synology DS1512+
II. TP-Link TL-WDR4300 @Obsy OpenWRT Gargoyle
III. TP-Link TL-WDR3600 @Obsy OpenWRT Gargyle
|
|
|
|
belliash |
Dodano 26-03-2013 10:29
|
Moderator
Posty: 730
Dołączył: 17/08/2010 08:53
|
b3rok - tu nie ma sensu nic monitorowac, skoro sie przyznali. Zajrzyj do umowy. Masz tam pewnie zapis ze jezeli usterka trwa powyzej 30 dni to masz mozliwosc rozwiazania umowy.
Napisz do nich oficjalne pismo reklamacyjne, powolaj sie na to co przekazal Ci dzial techniczny. Napisz ze do uslug stosuje sie odpowiednio zapisy prawa telekomunikacyjnego oraz ustawe o szczegolnych warunkach sprzedazy konsumenckiej (Dz. U 141, poz 1176 z 2002r). Napisz ze usluga jest swiadczona nienalezycie i w zwiazku z tym domagasz sie swiadczenia uslugi w sposob zgodny z umowa i doprowadzenia jej do takiego stanu w ciagu X dni (gdzie X to wlasnie w ergulaminie musisz znalezc, prawdopodobnie 30 - afaik jest tez jakis art w prawie telekomunikacyjnym, co moze byc lepsze niz regulamin), pod rygorem rozwiazania umowy z winy operatora. Oczywiscie napisz ze masz ping wysoki, slabe transfery itp... Powolaj sie na regulamin, ustawy i czekaj. Dodatkowo zarzadalbym odpowiedniej bonifikaty za okres w ktorym usluga nie byla swiadczona nalezycie.
Wszystko w temacie.
Ja w ten sposob rozwiazalem umowe z TP przed czasem, choc bylo to pare lat temu juz.
Art. 104.
1. Do odpowiedzialności przedsiębiorców telekomunikacyjnych za niewykonanie
lub nienależyte wykonanie usługi telekomunikacyjnej stosuje się przepisy Ko-
deksu cywilnego, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 107 ust. 1.
2. Przedsiębiorca wyznaczony odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wyko-
nanie usługi powszechnej jedynie w zakresie określonym ustawą.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie
usługi powszechnej było wynikiem winy umyślnej, rażącego niedbalstwa przed-
siębiorcy wyznaczonego lub następstwem czynu niedozwolonego.
4. Przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi międzynarodowe odpo-
wiada za ich niewykonanie lub nienależyte wykonanie w zakresie i na zasadach
ustalonych w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest
stroną.
Tu masz calosc: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041711800
Na moje oko to zwykle niedbalstwo wpiac tysiac klientow mimo ze infrastruktura na to nie zezwala ;)
Edytowany przez belliash dnia 26-03-2013 10:41
Linksys WRT1900AC: OpenWrt 19.07.2
Jetway JC390F841AA34B: OpenWrt 19.07.2
|
|
|
|
maciej2 |
Dodano 26-03-2013 11:35
|
Super User
Posty: 418
Dołączył: 19/12/2010 16:35
|
Ja też miałem problem z TP, dzwoniłem i zgłaszałem słaby transfer, w końcu mi "zwrócili" pieniądze, i od tego czasu już nie mam problemów.
ASUS RT-AC66U v B1 - Asuswrt-Merlin
ASUS WL-500gP v2 - FreshTomato
|
|
|
|
agasma |
Dodano 26-03-2013 12:33
|
User
Posty: 39
Dołączył: 12/11/2009 10:51
|
Potwierdzam także mam problemy z netią u mnie pingi wysokie i lagi są codziennie wieczorami zgłosiłem i przyznali mi obniżkę abonamentu za neta w wysokości 30% posiadam 10 mb a realnie jest czasami 1mb zrezygnował bym z neti ale nie mam większego wyboru z deszczu pod rynnę do orange mija się z celem tam także podobna sytuacja
ASUS RT-N16
|
|
|
|
b3rok |
Dodano 26-03-2013 17:19
|
Administrator
Posty: 621
Dołączył: 10/01/2008 18:40
|
Dzięki za odpowiedzi (chociaż bez propozycji monitorowania łącza : P ).
@agasma - ja mam problemy dopiero teraz, tzn. w zeszłym tygodniu 2x się zdarzyło. Mam 2-letnia umowe, a do końca zostało mi ok 8 miesięcy. Co u Ciebie oznaczają wysokie pingi? Bo moje 1500 do 3000 ms uniemożliwiają mi korzystanie z internetu i 30% zniżka tego nie zmieni.
U mnie też jest problem z dostawcami internetu, wcześniej przez 1 rok miałem radiówkę, ale była to typowa firma Krzak...
Cytat nie mam większego wyboru z deszczu pod rynnę do orange mija się z celem tam także podobna sytuacja
Nie nie wiem czy mija się z celem. Bo był u mnie technik TP/Orange (na zlecenie Netii) robić pomiary i podpytałem "co i jak". Dowiedziałem się, że netia w mojej lokalizacji ma przestarzałe urządzenia/centralkę i lepiej wybrać Orange. A był to technik, a nie marketingowiec..., więc myślę że nie miał powodu kit mi wciskać.
I. Huawei HG8240 + 1x Netgear r7000 @FreshTomato + Synology DS1512+
II. TP-Link TL-WDR4300 @Obsy OpenWRT Gargoyle
III. TP-Link TL-WDR3600 @Obsy OpenWRT Gargyle
|
|
|
|
agasma |
Dodano 26-03-2013 19:21
|
User
Posty: 39
Dołączył: 12/11/2009 10:51
|
u ciebie może być inna sytuacja natomiast u mnie jest taka:
''Odpowiadając na zgłoszenie informuje, że kłopoty z transferem wynikają z przeciążonej centrali. Termin rozbudowy centrali jest w trakcie ustalania.''
sytuacja zaczęła się mniej więcej od lutego w sieci jest około 10 klientów jeżeli mam włączony bandwidth limiter to pingi skaczą 90,150, 500,999 w grach przy tym także lagi wszystko zależy od przeciążenia centrali
ASUS RT-N16
|
|
|
|
khain |
Dodano 26-03-2013 19:40
|
Power User
Posty: 335
Dołączył: 25/07/2007 17:09
|
A próbowaliście poprosić techników z Netii o zmniejszenie transferu np. z 10Mbits na 6Mbits? Jaki macie stosunek sygnału do szumu(DS/US Margin, DS/US Line Attenuation)?
TP-LINK TL-WDR3600 @ Openwrt - 300/20Mbps
HP ProLiant DL360e Gen8 @ ESXi 7.0.1:2 x Intel Xeon CPU E5-2450L @ 1.80GHz, 160GB RAM ECC, 2x 1TB SSD
ASRock J4205-ITX @ Debian 11 16BG RAM, 2x 1TB SSD, 1x 1TB HDD
|
|
|
|
agasma |
Dodano 26-03-2013 19:48
|
User
Posty: 39
Dołączył: 12/11/2009 10:51
|
DSL Status: Up
DSL Modulation Mode: ADSL2+
DSL Path Mode: INTERLEAVED
Downstream Rate: 12445 Kbps
Upstream Rate: 1105 Kbps
Downstream Margin: 15 db
Upstream Margin: 7 db
Downstream Line Attenuation: 18
Upstream Line Attenuation: 8
Downstream Transmit Power: 19
Upstream Transmit Power: 12
na obecną chwilę lepiej nie będzie dopiero około 21:00 22:00 poprawi się przepustowość
http://results.tester.netia.pl/kjntgn...kjntgnjmfb
Edytowany przez agasma dnia 26-03-2013 20:02
ASUS RT-N16
|
|
|
|
maciej2 |
Dodano 26-03-2013 20:31
|
Super User
Posty: 418
Dołączył: 19/12/2010 16:35
|
Wyniki słabe...
Kiedyś zrobiłem sobie skrypt do restartu połączenia
#!/bin/sh
##
# Automatyczny restart polaczenia
##
if ! ping -q -c 1 -W 5 8.8.8.8 > /dev/null; then
service wan restart
fi
Jak miałem słaby transfer robił się restart i było ok. Sprawdź jak jest gdy resetujesz połączenie.
ASUS RT-AC66U v B1 - Asuswrt-Merlin
ASUS WL-500gP v2 - FreshTomato
|
|
|
|
agasma |
Dodano 26-03-2013 20:38
|
User
Posty: 39
Dołączył: 12/11/2009 10:51
|
restart połączenia tu nic nie poradzi próbowałem nie raz za około 1.5 godziny wszystko będzie ok do jutra do 17:00
Połączony z 26 marzec 2013 21:01:07:
Cytat agasma napisał(a):
restart połączenia tu nic nie poradzi próbowałem nie raz za około 1.5 godziny wszystko będzie ok do jutra do 17:00
już jest dużo lepiej http://results.tester.netia.pl/kmstgn...kmstgnjmfb
//edited - poprawiłem link
b3rok
Edytowany przez b3rok dnia 27-03-2013 07:38
ASUS RT-N16
|
|
|
|
b3rok |
Dodano 27-03-2013 07:32
|
Administrator
Posty: 621
Dołączył: 10/01/2008 18:40
|
@khain - a jakie są minimalne/zalecane parametry do 10Mb, a jakie do 6Mb? Obecnie mam łącze: DL 6Mb, UL 0,5 Mb, odległość od centralki to ok 2km, a parametry łącza:
U mnie problem był we wtorek i sobotę w ubiegłym tygodniu, obecnie nie ma problemów (ping ~40ms - taką wartość mam od początku mojej przygody z Netią).
Edytowany przez b3rok dnia 27-03-2013 07:46
I. Huawei HG8240 + 1x Netgear r7000 @FreshTomato + Synology DS1512+
II. TP-Link TL-WDR4300 @Obsy OpenWRT Gargoyle
III. TP-Link TL-WDR3600 @Obsy OpenWRT Gargyle
|
|
|
|
khain |
Dodano 27-03-2013 08:20
|
Power User
Posty: 335
Dołączył: 25/07/2007 17:09
|
Obojętnie ile masz Mbits zasady są takie:
* DS/US Margin interpretation:
* 6dB or below is bad (no synch or intermittent synch problems)
* 7dB-10dB is fair (but not much room for variances in conditions)
* 11dB-20dB is good (no synch problems)
* 20dB-28dB is excellent
* 29dB or above is outstanding
* DS/US Line Attenuation interpretation:
* 20dB and below is outstanding
* 20dB-30dB is excellent
* 30dB-40dB is very good
* 40dB-50dB is good
* 50dB-60dB is poor and may experience connectivity issues
* 60dB or above is bad and will experience connectivity issues
U mnie przy łączu 6Mbits wieczorem wygląda to tak:
DS Line Attenuation: 21.9 DS Margin: 5.0
US Line Attenuation: 8.5 US Margin: 11.0
Gdy DS Margin spadał poniżej 1.0, gdy miałem 10Mbits to zrywało łącze, dlatego w dziale technicznym Netii poprosiłem o zmniejszenie do 6Mbits i wtedy DS Margin w najgorszym przypadku wynosił 5dB (mniejsze pasmo przenoszenia danych, a zatem większa odległość pomiędzy tym pasmem a pasmem szumów) - od tej pory nie zrywa połączenia z netem(pomimo, że wg tabeli powyżej DS Margin poniżej 6dB oznacza problemy z synchronizacją łącza). Zaznaczam, że ja nie miałem problemów wysokimi pingami a tylko ze zrywaniem połączenia, ale może w waszym przypadku to coś pomoże.
@b3rok: u Ciebie jest tylko jedna wartość "Margines hałasu" (nie wiadomo czy Upstream czy Downstream, być może jest to wartość uśredniona), więc podłącz inny modem (np. z TPsy na USB), który ma więcej szczegółowych danych.
TP-LINK TL-WDR3600 @ Openwrt - 300/20Mbps
HP ProLiant DL360e Gen8 @ ESXi 7.0.1:2 x Intel Xeon CPU E5-2450L @ 1.80GHz, 160GB RAM ECC, 2x 1TB SSD
ASRock J4205-ITX @ Debian 11 16BG RAM, 2x 1TB SSD, 1x 1TB HDD
|
|
|
|
goabroad |
Dodano 27-03-2013 09:49
|
User
Posty: 82
Dołączył: 22/07/2006 16:08
|
Dokładnie tak jak pisze khain
SNRy i tłumienie.
2 miesiące walczyłem u znajomego w górach z TP SA... Jak mu pół roku temu zwiększyli łącze na 5Mbit (wg infolinii możlliwe w jego lokalizacji) pojawiły się notoryczne problemy, rozłączenia itp.
Modem spedstream 4100 w bridge + WRT5GL.
Na próbę sprzęt zmieniliśmy na Orange'owy ZTE w trybie Bridge + WRT54GL
Po przejściu na 5mbit parametry miał jak na zdjęciu poniżej:
Gubienie synchronizacji i notoryczne rozłączenia. Na screenie synchronizacja DL wynosi 4096kbps bo przy notorycznym rozłączaniu została przycięta przez DLMa, który sobie Orange wprowadził w zeszłym roku.
W końcu po xx telefonach wykonanych przez znajomego na infolinię powrót na 2 Mbit, do tego modulacja g.dmt którą wymusiłem na modemie ZTE i jest pełna stabilność uptime 7dni/ bo co 7 dni mam schedulowany restart sprzetu
Jeszcze telefoniczne przepychanki z technikami, którzy co chwile przyjeżdżali, testowali, przełączali na centrali na 'grubsze kable' itp i rzekomo 8 lat doświadczenia mieli a nie mogli się pokapować, że ZTE przed routerem jest w bridge...
Obecne parametry linii
adsl: ADSL driver and PHY status
Status: ShowtimeRetrain Reason: 1
Channel: INTR, Upstream rate = 320 Kbps, Downstream rate = 2496 Kbps
Link Power State: L0
Mode: G.DMT
Channel: Interleave
Trellis: ON
Line Status: No Defect
Training Status: Showtime
Down Up
SNR (dB): 23.5 30.0
Attn(dB): 43.0 18.5
Pwr(dBm): 19.5 11.8
Max(Kbps): 6912 1180
Rate (Kbps): 2496 320
Pozdrawiam,
Goabroad
-------------------------
- RB2011UAS-2HnD-IN ROS 6.38.1
- RB951U ROS 6.38.1
- RT-N10U + Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-109 K26 USB Nocat-VPN
- Fritz7170
- Hik DS-2CD2032 3Mpix
- Raspberry Pi 3B
- QNAP TS-251
|
|
|
|
belliash |
Dodano 27-03-2013 10:19
|
Moderator
Posty: 730
Dołączył: 17/08/2010 08:53
|
Znam technikow z tepsy - szczur mi kiedys nadgryzl kabel, przez co modem gubil synchronizacje po pewnym czasie, czasami 10 minut, czasami godzina... i w telefonie byly traski. Ale monter przyszedl, odlaczyl telefon, podlaczyl swoj i czysto. Odlaczyl modem, podlaczyl jeszcze raz ten sie zsynchronizowal i dziala - usterki nie ma. Ale nikt przeciez nie czekal godzine czy padnie czy nie.
Po miesiacu walki z TP przyszedl w koncu ktos normalny... Nawet nie wszedl do domu. Pierwsze co zrobil - i to jako jedyny otworzyl ich skrzynke - kabel uszkodzony - lacze nadaje sie tylko do renowacji.
Podciagneli mi nowy przewod, a ja sobie poszedlem gdzie indziej, bo bylo szybciej i taniej
Linksys WRT1900AC: OpenWrt 19.07.2
Jetway JC390F841AA34B: OpenWrt 19.07.2
|
|
|
|
b3rok |
Dodano 24-05-2014 19:26
|
Administrator
Posty: 621
Dołączył: 10/01/2008 18:40
|
Odkopuję, bo zapomniałem podać, że kolega Monter przygotował skrypt do monitorowania łącza: http://monter.techlog.pl/jak-monitoro...pt-z-ping/
Edytowany przez b3rok dnia 24-05-2014 22:07
I. Huawei HG8240 + 1x Netgear r7000 @FreshTomato + Synology DS1512+
II. TP-Link TL-WDR4300 @Obsy OpenWRT Gargoyle
III. TP-Link TL-WDR3600 @Obsy OpenWRT Gargyle
|
|
|