Witam, to mój pierwszy post bo jak dotąd nie miałem żadnych problemów ze znajdowaniem rozwiązań w necie.
Sprawa wygląda tak:
Posiadam internet adsl ze zmiennym ip, niestety opcje DDNS w zewnętrznym modemie nie pozwalają na korzystanie z darmowych DDNS.
Do tego spodobała mi się darmowa domena z freedns.afraid.org.
Problem polega na tym, że Tomato nie aktualizuje zbyt często DDNS, więc przy resecie modemu zostaje bez domeny.
Schemat
WAN -ddns- MODEM -dmz- TOMATO -- LAN
Postanowiłem więc napisać pewien skrypt i wrzucić go w harmonogram żeby się odpalał co 5 minut.
Póki co działa, ale nie mam dużego doświadczenia ze skryptami shellowymi więc byłbym wdzięczny za ewentualne uwagi.
if [ "$receive" == "0" ]
then
#jezeli nie ma odpowiedzi z domeny
wget -q -O /dev/tty http://freedns.afraid.org/dynamic/update.php?tutajresztazfreedns
else
if [ "$test_mac" != "$MAC" ]
#jezeli jest odpowiedz ale niezgadza sie mac
then
wget -q -O /dev/tty http://freedns.afraid.org/dynamic/update.php?tutajresztazfreedns
fi
fi
Zasada działania:
- Skrypt wykonuje jedno polecenie arping które pozwala uzyskać adres MAC.
- Z otrzymanego wyniku wycina info o zwróconych pakietach i adres mac odpowiedzi.
- Jeżeli nie ma żadnej odpowiedzi wtedy aktualizuje DDNS komendą wget.
- Jeżeli jest jakaś odpowiedź, ale nie zgadza się MAC bramy wtedy też aktualizuje DDNS.
Wydaje mi się że taka jedna komenda arping na 5 min to nie jest duże obciążenie sieci i sprzętu, a już na pewno lepsze to niż aktualizacja DDNS bezpośrednio co 5 min gdy nie ma takiej potrzeby.
a czy Twój modem adsl może pracować w trybie bridge? Ja mam tak u siebie ustawione i działa to bezproblemowo, po zmianie ip kilka sekund i ddns uaktualnione.
a czy Twój modem adsl może pracować w trybie bridge? Ja mam tak u siebie ustawione i działa to bezproblemowo, po zmianie ip kilka sekund i ddns uaktualnione.